donderdag 19 oktober 2017

#LANGetantesetjesjaal

Wauw, wat een leuke reacties zijn er afgelopen weken voorbij gekomen op de #LANGetantesetjesjaal!

#LANGetantesetjesjaal
Ik mocht ruim twee weken terug bij Rits in een bloggersfeestje organiseren voor het toffe merk Lang Yarns. Het leek ons leuk om een project te maken waar de dames die naar Zwolle waren afgereisd lekker mee aan de slag konden. Over het algemeen vind ik praten, een boel gezelligheid en haken nooit een hele goede combi... Ik moet namelijk zelf altijd alles weer uithalen wat ik tijdens zo'n middag heb zitten haken, omdat ik niet heb zitten opletten en ben dan meestal weer net zo ver als waar ik begon, bloos! Kennen jullie dat? Het moest dus niet een te moeilijk patroon worden, want zo'n middag tussen de wolletjes bestaat namelijk alleen maar uit gezelligheid en veel geklets; Zo ontstond de #LANGetantesetjesjaal! 

Bij het haken van de sjaal hoef je niet al te veel bij na te denken. En hoewel het de afgelopen dagen heerlijk weer was, kan je dit tijdens de gure herfstavonden lekker voor de buis weg haken ;) De franjes maken de sjaal lekker stoer.

Met de bolletjes Viva en Merino+ wilde ik graag een mooie combinatie maken. De Viva (100% scheerwol) is een gemêleerde draad en de Merino+ (100% scheerwol) is een prachtige uni draad, beide hebben ongeveer dezelfde dikte maar een hele andere uitstraling. Te gek om te combineren dus! 

De dames die op het feestje aanwezig waren gingen al kletsend lekker aan de slag en afgelopen tijd heb ik op Instagram al diverse varianten voorbij zien komen, zo leuk!

Maar nu, kan jij de sjaal ook m(h)aken! Onder deze blog kan je het patroon vinden en kan je er lekker mee aan de slag. Een mooie herfstsjaal, misschien een nog bredere en langere die lekker vaak om de nek kan voor de koude wintermaanden... Een sjaal voor jezelf, maar ook heel tof voor de man, lekker stoer, neem maar eens een kijkje op de site, de bolletjes Viva en Merino+ zijn namelijk ook in hele stoere mannenvariaties te krijgen! 

Mocht je komende dagen (vrijdag 20 en zaterdag 21 oktober a.s.) naar Zwolle af reizen voor de Nederlandse Breidagen, Rits in heeft toffe pakketjes gemaakt in verschillende kleurcombinaties van de twee garens en ik ben daar ook gezellig, dus mocht je nog vragen hebben, weet je me te vinden...

Heel veel haakplezier! 

Liefs, 
Liset

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#LANGetantesetjesjaal

Materiaal:

3 bollen Lang Yarns Merino+
3 bollen Lang Yarns Viva

Haaknaald 5 of 6 afhankelijk van hoe los of strak je haakt (het voorbeeld in het patroon is gehaakt met haaknaald 6).

Formaat sjaal:

Lang +/- 2.20 mtr inclusief franjes
Breed +/- 20cm

Patroon:

Haak met de Merino+ 300 lossen.

Mocht je de sjaal langer of korter willen maken hou er dan rekening mee dat je aantal lossen deelbaar door 2 zijn.


Toer 1:
Haak in de 2de losse vanaf de haaknaald een vaste, *haak een losse, sla een losse van de lossenketting over en haak in de volgende losse weer een vaste*, herhaal van * tot * tot je nog 2 lossen over hebt, haak een losse, maak een vaste maar maak de vaste af door ‘m met de Viva door te halen en aan te hechten. Hecht de draad van de Merino+ goed af, die zit nog los. Keer je haakwerk.

 



Toer 2:
Haak een losse, haak een vaste in de losse van de vorige toer, *haak een losse, haak een vaste in de losse van de vorige toer*, herhaal van * tot * en eindig met een vaste in de eerste losse van je vorige toer, keer je haakwerk.
     


Toer 3:
Haak een losse, haak een vaste in de losse van de vorige toer, *haak een losse, haak een vaste in de losse van de vorige toer*, herhaal van * tot * en eindig met een vaste in de eerste losse van je vorige toer, maar haak de vaste af met de Merino+ net als je in toer 1 hebt gedaan met de Viva. Hecht je draad weer af en keer je werk.


Toer 4:
Haak zoals hierboven beschreven verder, haak telkens 1 toer met de Merino+ en 2 toeren met de Viva.


In totaal 31 toeren.

Toer 32:
Haak met de Merino+ een losse, haak in elke vaste en losse een halve vaste zo ontstaat er net als aan de andere kant van je haakwerk een wat breder randje.

Maak aan beide kanten van de sjaal franjes met de Merino+.

Veel draag plezier! 








9 opmerkingen:

  1. Oh,oh, wat een leuk patroon is dit!!!!
    Ik ga hem opslaan, want heb nu niet de goeie bollen in huis.
    Dank je wel voor het delen, echt super leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het patroon. Ik heb je sjaal nu al zo vaak voorbij zien komen, in allerlei kleurenvariaties, dat ik er niet onderuit kom hem ook te haken. Nu nog even leuke kleurtjes uitzoeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben je geweldige sjaal aan het maken, makkelijk met een geweldig effect! Kun je me ook vertellen hoe lang de franje is? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kun je aub ook zo,n heerlijk tuttigknussig truitje maken voor Caro Emmerald ? Het past bij haar als de beste ! Of zelfs een ,,Caro Emmerald rokje ,, ??? Wauw !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.
    sbobet

    BeantwoordenVerwijderen