donderdag 15 februari 2018

Projecten Handwerkbeurs 2018...

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een blog hier plaatste, hoog tijd dus. Dit keer is het zelfs een uitgebreide blog, met meerdere projecten!

Afgelopen weken ben ik lekker aan de haak en brei geweest voor de Handwerkbeurs, nieuwe bolletjes uit proberen zowel op de haaknaald als op de breinaalden. Ik haakte twee heerlijke dekens, ééntje voor hem en ééntje voor haar, twee heerlijke omslagdoeken voor richting het voorjaar, breide twee zachte omslagdoeken en natuurlijk maakte ik met twee (voor mij) onbekende wolletjes een voorjaarsvariant van de #LANGetantesetjesjaal. Ben je al een beetje nieuwsgierig geworden? Hier onder lees je er van alles over en wil je de projecten in het echt zien? Alle projecten kan je komende dagen bij Rits in zien tijdens de Handwerkbeurs (stand 82) en zelf ben ik er ook gezellig. 


#LANGEtantesetjesjaal voorjaarsvariant...

Wat zijn er afgelopen maanden toch veel geweldige variaties op deze sjaal voorbij gekomen, zo leuk om te zien. Zelf heb ik best zin in het voorjaar, dus toen ik de heerlijke nieuwe bolletjes Milton en Oslo van Lang Yarns zag, wist ik eigenlijk al direct dat ik met deze twee draden een voorjaarsvariant van de sjaal wilde haken. En hier zie je het resultaat... 


Het patroon van de sjaal kan je HIER vinden!

Aantal bollen: 
  • Oslo (3x)
  • Milton (2x)

De Oslo is een 46% wol, 42% katoen en 12% kamelenhaar draad, geschikt voor naald 3/3,5, de Milton is 37% katoen, 36% polyacryl en 27% viscose draad, geschikt voor naald 3,5/4.

Haaknaald: 5

Aantal lossen: 400

Mocht je de sjaal groter of kleiner willen haken, je kan het makkelijk aanpassen als het aantal lossen maar deelbaar door 2 blijft. 


Ik maakte ook aan deze sjaal weer lekker franjes daar heb je ook de derde bol Oslo voor nodig.

Zo krijg je toch helemaal zin in het voorjaar?! 

Beide bolletjes zijn verkrijgbaar in toffe kleurtjes, kom je een kijkje nemen welke combinaties er allemaal mogelijk zijn?

Deken voor hem en haar... 

Ik heb het net wel steeds over het voorjaar... maar tot nu toe is het nog gewoon koud en dekentjes weer! 

Bij ons thuis zijn dekens favoriet, lekker warm, maar ja wel een beetje sneu dat de man hier in huis toch altijd onder gezellige (vooral roze) gekleurde dekentjes mag liggen... Nou vanaf nu hoeft het niet meer, een deken voor hem en haar! 


De deken voor hem, #stoeredeken, heb ik gehaakt met 10x Durable double four in de kleuren:
  • Ocean
  • Royal
  • Petrol
  • Agate green
  • Apple green
  • Bright green 
  • Forest green
  • Dark olive
  • Charcoal
  • Light grey
Haaknaald: 5

Aantal lossen: 120

Gebruikte steek de V-steek. 

Toer 1: Haak 2 lossen (1ste stokje), haak in iedere losse een stokje. 

Toer 2: Haak 2 lossen (1ste stokje), haak 2 stokjes tussen het 2de en 3de stokje van de vorige toer, *sla 2 stokjes over en haak 2 stokjes, herhaal vanaf *, haak door tot het einde en eindig met een stokje. 

Toer 3: Haak 2 lossen (1ste stokje), haak stokjes tussen de stokjes van de vorige toer en herhaal dit tot het einde en eindig weer met een stokje. 


Haak zo verder tot je deken klaar is! Ik haakte door tot mijn kleurtjes (bijna) op waren. 


De deken voor haar, #blijegrannydeken, heb ik gehaakt met 10x Durable double four in de kleuren:
  • Fuchsia 2x (1 voor de granny squares en 1 voor de rand)
  • Peach 2x (rand)
  • Red 
  • Bordeaux
  • Coral
  • Light pink
  • Vintage pink 
  • Ochre (rand)
Haaknaald: 5

Ik haakte in totaal 6 granny squares van 12 toeren, elke granny square begon ik met één van de zes kleurtjes, daarna haakte ik in willekeurige kleuren door. Elke granny eindigde ik ook met één van de zes kleurtjes. 

De granny square haak je volgens patroon (zie foto):


Haak door tot je 12 toeren hebt en je granny square is af, herhaal dit nog 5x. 


Toen ik de 6 granny squares af had heb ik om elke granny square nog een toer gehaakt met de kleur Peach. Vervolgens heb ik de granny squares met halve vasten aan elkaar verbonden. Toen de granny squares aan elkaar zaten heb ik rondom nog weer een toer gehaakt volgens patroon met kleur Peach.

Daarna met de kleur Fuchsia, Ocher en Peach nog 5 toeren rondom gehaakt. De rand maakte ik af om met Fuchsia rondom nog de kreeftsteek te haken, zo krijg je een mooi stevig randje om de deken! 

En de deken voor haar is ook af... 

En om het dan toch nog even weer over het voorjaar/zomer te hebben, zie je jezelf al lekker onder zo'n fijne deken zitten? Bij één van de eerste mooie, nog een beetje kille, zomerse avondjes... ikke wel! 

Haken #zachteomslagdoek...



Verliefd ben ik... verliefd op de heerlijke zachte bollen Amira van Lang Yarns

Het is een 93% katoen en 7% polyamide draad en als je het bolletje voelt denk je echt niet dat je katoen in je handen hebt, het is zo zacht! De draad is geschikt voor naald 5,5/6. 

Voor de omslagdoek die ik haakte gebruikte ik 5 bollen Amira kleurnummer 933.0065. 

Het patroon komt uit één van Lang Yanrs patroonboeken en mag ik hier voor jullie plaatsen. 

Ik gebruikte haaknaald 7 en zette in totaal 293 lossen op. 

Wat ik trouwens altijd doe wanneer ik veel lossen moet opzetten, uiteraard tellen, maar altijd als ik denk dat ik er ben, nog even een stuk of 10 extra. Ik vertel me namelijk altijd wel een keer, of twee, of drie...en dan zal je net zien dat ik net niet uit kom, grrrrr! Daarom een paar extra, liever wat over, want die kan je makkelijk op het eind als je klaar bent weer uit halen! 


Je ziet bijna op de foto hoe zacht de draad is... Resultaat een mooie luchtige omslagdoek, voorjaarproof toch?


Gebreide #zachteomslagdoek...

Nog meer Amira... Dit keer gebreid! 



Voor de omslagdoek gebruikte ik in totaal 7 bollen in de kleuren:
  • 933.0072 (2x)
  • 933.0034 (1x)
  • 933.0007 (2x)
  • 933.0128 (2x)
Het patroon van de omslagdoek is niet moeilijk en als je net begonnen bent met breien is dit ook een heel leuk patroon, je hoeft alleen maar recht te kunnen breien. 

Het patroon voor de omslagdoek kan je HIER vinden. 


De bollen breide ik per kleurtje op, let hier bij wel op dat je telkens aan dezelfde kant de nieuwe kleur gaat aan hechten! 

En ik maakte er nog eentje... Met 5 bollen dit keer! 
  • 933.0088 (4x)
  • 933.0065 (1x)

Ik breide eerst de 4 bollen op om vervolgens met de laatste bol in een ander kleurtje te eindigen. 

Lekker warm nog even voor een koude ochtend! 

#gezelligevoorjaarssjaal...

En dan nog het laatste project... een gezellige voorjaarssjaal! Net een snoepje toch? 


Ik haakte deze omslagdoek met 6x Durable double four, kleuren:
  • Ivory
  • Pink 
  • Peach
  • Ocher 
  • Vintage pink (2x)
Haaknaald: 5

Het patroon is het welbekende Soutbay patroon en kan je HIER vinden. 

Ik haakte eerst met kleur vintage pink een aantal toeren tot mijn bolletje bijna op was, vervolgens haakte ik willekeurig met de andere 4 kleuren de toeren. Soms direct achter elkaar wisselen en soms haakte ik 2 toeren door. De laatste 4 toeren haakte ik weer met een bol vintage pink. 



En weet je wat zo leuk is? Er zijn super veel combinaties mogelijk door alle kleurtjes die er zijn! 

Alle projecten die ik gemaakt heb zijn aan de hand van mijn haken en of breien, soms kunnen daardoor het aantal benodigde bollen wol wat verschillen of het formaat haak- of breinaald. 

Mocht je iets gaan maken uit bovenstaande ideeën, heel veel m(h)aak plezier en ik ben benieuwd naar je resultaat! 

Als je naar de beurs in het mooie Zwolle komen, wie weet gaan we elkaar komende dagen zien, in ieder geval; Veel plezier! 

Tot snel,

Liefs, 
Liset

4 opmerkingen:

  1. Geweldig, wat ben je fijn bezig geweest! Zo mooi allemaal!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.
    sbobet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben de zigzag deken begonnen vandaag. Heel mooi ! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben een beginnend breier dus de omslagdoek lijkt me een mooi project...bedankt voor het patroon...en wat een gezellig blog heb je...ik volg nu ook op insta.

    BeantwoordenVerwijderen