dinsdag 16 oktober 2018

Nederlandse Breidagen Zwolle 2018

Donderdag 19 oktober en vrijdag 20 oktober a.s. zijn de Nederlandse Breidagen in de IJsselhallen in Zwolle. Ik ben deze twee dagen gezellig op de stand van Rits in (nr 43) aanwezig! Wat ik meeneem deze dagen? Dat kan je hieronder lezen...

De #warmewinterdoek:

#warmewinterdoek
Een heerlijk warme omslagdoek, gehaakt in de corner to corner techniek! Ik haakte de omslagdoek met de bolletjes Stockholm van Lang Yarns. De draad bestaat uit 60% wol en 40% acryl en is in diverse kleurtjes verkrijgbaar. Daarom zijn er ook heel veel variaties mogelijk met deze omslagdoek!, Zo kan je mijn versie zien tijdens de beurs, gemaakt met in totaal 12 bollen. Ik haakte 2 bollen per kleur steeds helemaal op en wisselde dan gewoon in de toer van kleur.

Ik haakte 2 bollen per kleur op!
De kleurnummers van de Stockholm die ik voor mijn variant gebruikte zijn:
  • 2x 973.0065 
  • 2x 973.0059
  • 2x 973.0060
  • 2x 973.0148
  • 2x 973.0029
  • 2x 973.0064
Je kan ook de versie die Mieke van Rits in maakte zien. Zij koos er voor om 2 toeren per kleur te haken en dan van kleur te wisselen. Zelfde omslagdoek, heel ander effect!

De #warmewinterdoek per 2 toeren
van kleur gewisseld. 
Speciaal voor de beurs stelde ik een aantal pakketten samen en tijdens deze twee dagen krijg je het patroon bij aankoop van een pakket of 12 bollen naar keuze er bij!

Mocht je het leuk vinden om tijdens een workshop samen een begin te maken aan deze toffe omslagdoek kan dat ook. Op woensdagochtend 7 november a.s. (van 09.30 uur tot 11.30 uur) en  donderdagavond 15 november a.s. (van 19.30 uur tot 21.30 uur) geef ik deze workshop bij Rits in. Opgeven kan via info@ritsin.nl en op de site van Rits in kan je meer info vinden over deze workshop.

De #entrelaccol:

Met het toffe nieuwe garen Wooladdicts maakte ik een col met 3 bollen Air! De col is gehaakt door middel van de entrelac techniek. De draad bestaat uit 84% wol en 16% polyamide en is verkrijgbaar in 11 stoere kleuren.

#entrelaccol
Tijdens de beurs zijn er ook pakketten verkrijgbaar in diverse kleuren inclusief het patroon! In het patroon leg ik je stap voor stap uit hoe je zelf deze toffe col kan haken. Wil je geen col maar een lekkere sjaal haken in deze techniek? Dan kan je er ook voor kiezen om i.p.v. 3 bollen, 6 bollen te nemen en een heerlijke lange, zachte sjaal te haken!

De kleurnummers van de Air die ik gebruikte zijn:
  • 1x 1001.0011
  • 1x 1000.0029
  • 1x 1001.0094
*voor de entrelac haaktechniek is kennis van de basis vereist.

De #LANGetantesetjesjaal: 

Ik haakte voor de herfst een nieuwe variant van de #LANGetantesetjesjaal! Deze variant maakte ik met de bollen Stockholm (60% wol en 40% acryl) van Lang Yarns en gebruikte 9 bollen in totaal.

De herfstvariant
van de #LANGetantesetjesjaal!
De wijzigingen die ik aanbracht ten opzichte van het originele patroon kan je hier vinden, inclusief de kleurnummers!

Net als voor, de #warmewinterdoek en de #entrelaccol, maakte ik ook van deze herfstsjaal diverse pakketten in verschillende kleuren.

Mocht je liever voor de originele variant van de Viva en de Merino+ van Lang Yarns gaan?

De orginele #LANGetantesetjesjaal
Ook hiervan zijn pakketten verkrijgbaar in verschillende kleuren (bijvoorbeeld ook een toffe mannen versie)! Het originele patroon van de #LANGetantesetjesjaal kan je hier vinden.

De #simpelegestreepteribbelsjaal:

Een simpele gebreide ribbel sjaal, het woordje "simpel" geeft al aan dat je geen brei-wonder hoeft te zijn (ben ik namelijk helemaal niet)! Voor deze sjaal hoef je namelijk alleen maar recht te kunnen breien!

De #simpelegestreepteribbelsjaal
Ik breide waar ik zin in had en wisselde zo de kleuren af. Voor deze sjaal gebruikte ik 4 bollen Water uit de Wooladdicts collectie. De Water is een 100% (baby) Alpaca en is verkrijgbaar in 11 verschillende kleuren. Ik koos voor 3 kleuren en nam 1 bol extra van de gele kleur.

Ik wisselde van kleur wanneer
ik zin had!
Het patroon van deze simpele gebreide sjaal kan je hier vinden inclusief de kleurnummers die ik gebruikte!

De #oldschoolhaarband: 

Ik maakte al eens eerder twee varianten van deze gehaakte haarband. Dit keer maakte ik er eentje met 1 bolletje Earth van Wooladdicts. Dit garen is in 11 kleuren verkrijgbaar en geeft een leuk old school effect...



Het patroon heb ik hieronder voor je uitgeschreven!

Tante Setje's Old School Haarband: 

Materiaal:
Wooladicts Earth  1 bol (á 50 gram)
Haaknaald 5 (afhankelijk van hoe los of strak je haakt)

Patroon:
Haak 10 lossen + 3 lossen (1ste stokje)

Toer 1: Haak 10 stokjes, totaal  11 stokjes met de 3 lossen die je extra haakte bij de opzetlossen., keer je werk.

Toer 2 t/m 28:
Haak 3 lossen (1ste stokje) + 10 stokjes en keer naar elke toer je werk.

Na +/- 28 toeren was voor mijn hoofd de maat goed, meet tijdens het haken af en toe even of je er al bent en maak de haarband zo passend op je eigen hoofd.

Maak je haakwerk aan elkaar vast d.m.v. te sluiten met 11 halve vasten, knip een wat langer stuk draad af voor het afhechten, deze draad gebruik je voor het plooien van de haarband. Modeleer een beetje de haarband terwijl je het naar elkaar toe vouwt en draai de draad er een aantal keer om heen en hecht af! 

De #warmeorenmuts:

Een tijdje terug maakte ik een blog over de #warmeorenmuts! Niets lekkerder op een koude winterochtend dan een warme muts over je oren...

Voor de beurs is er een variant gemaakt met de Colori van Schachenmayer. Met 1 bol, kan je het patroon wat ik hier op mijn blog maakte aanhouden, inclusief randje en pompom!

De #warmeorenmuts met de Colori!
Het patroon van de #warmeorenmuts kan je hier vinden!

De #herfstigeomslagdoek:

Een granny square omslagdoek, altijd goed! Een heerlijk weg hakend patroon voor zowel de beginnende - als de ervaren hakers.

De #herfstigeomslagdoek! Lekker warm
tijdens koude herfstdagen!
Ik maakte een herfst variant van deze omslagdoek met 12 bollen Stockholm en haakte waar ik zin in had! Om de 2 toeren wisselde ik van kleur en pakte waar ik zin in had of wat ik een mooie vervolgkleur vond.

De laatste 4 toeren haakte ik een enkele baan. En als laatste een schulprandje, dit randje maakte ik in en elke opening. Begin met een vaste, dan een half stokje, 3 stokjes, half stokje en een vaste in de volgende opening. Haak in deze opening naast de vaste weer een half stokje, 3 stokjes, half stokje en een vaste in de volgende opening. Blijf dit herhalen tot je dit ook in je laatste opening hebt gedaan en eindig dan met een vaste.

Het schulprandje wat ik haakte...
De kleuren Stockholm die ik heb gebruikt zijn:
  • 2x 973.0014
  • 2x 973.0009
  • 2x 973.0048
  • 2x 973.0066
  • 2x 973.0098
  • 2x 973.0087
12 bollen Stockholm voor een
herfstige granny square omslagdoek!
Het patroon voor de omslagdoek kan je via de site van Rits in hier aanvragen!

Mocht je nog niet kunnen haken of net zijn begonnen, op donderdagavond 25 oktober a.s. (van 19.30 uur tot 21.30 uur) is de workshop 'Haken voor beginners' bij Rits in. Samen gaan we dan deze avond een begin maken aan het patroon van deze omslagdoek. Opgeven kan via info@ritsin.nl en meer informatie kan je vinden op de site.

Het #wimperkussen:

Voor editie 209 (nu te koop in de winkels) van het handwerkmagazine Handwerken Zonder Grenzen ontwierp ik het #wimperkussen!

Handwerken Zonder Grenzen (editie 209)
inclusief patroon van het
#wimperkussen!
Ik heb een liefde voor (zelf gemaakte) kussens, dus toen mij de vraag werd gesteld om bij het interview wat ik met ze had een patroon te ontwerpen, viel mijn keuze al snel op het maken van een kussen. Het kussen maakte ik met de Merino 120 van Lang Yarns (in deze blog lees je er alles over).

Het #wimperkussen!
Het kussen kan je tijdens de Nederlandse Breidagen in de stand (nr 82) van Handwerken Zonder Grenzen zien. Bij Rits in zijn er tijdens de beurs pakketten te koop zodat je zelf dit kussen kan gaan maken (exclusief patroon).

De #ribbelsjaal van @it.is.a.sarah:

Sarah maakte met de Air bollen van Wooladdicts een te gekke #ribbelsjaal. Op haar site kan je het patroon voor deze sjaal vinden (klik hier).

In het patroon van Sarah maakt ze gebruik van 6 bollen Air. De versie die ik maakte haakte ik met 1 bol extra. Ik haakte 4 bollen van de roze en 3 van de gele zo kreeg ik een verspringend kleurverloop.

De #ribbelsjaal van Sarah!
De kleuren die ik voor deze versie van de ribbelsjaal gebruikte zijn:

  • 4x 1001.0029
  • 3x 1001.0011

Patronen #warmewinterdoek en #entrelaccol: 

Mocht je niet naar de beurs gaan en lijkt het je wel leuk om de #warmewinterdoek of de #entrelaccol te gaan maken? Beide patronen zijn vanaf nu ook los als kooppatroon bij mij te bestellen!
  • Patroon #warmewinterdoek € 3.50
  • Patroon #entrelaccol € 4.95
Het patroon krijg je (na ontvangst van betaling) via e-mail toegezonden in een PDF-bestand. Het patroon is voorzien van tutorial foto's in kleur.

Bestellen kan door een mailtje te sturen naar (graag vermelden om welk patroon het gaat);
tantesetje@hotmail.com 

Zodra ik de mail ontvangen heb ontvang je van mij een mail met de betaling gegevens. Wanneer ik het bedrag ontvangen heb stuur ik je zo snel mogelijk het patroon toe!

Mocht je vrijdag of zaterdag naar de beurs gaan? Kom dan gezellig langs bij de stand van Rits in (nr 43), zodat we elkaar kunnen ontmoeten of weer zien!

Liefs,
Liset










3 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke volle blogpost Liset, wat een haakwerk laat je zien! Zo mooi gemaakt allemaal, en alhoewel het helemaal mijn kleuren niet zijn vind ik het mooi. Ik hoop langs te komen op de Haak- en breidagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn blogbericht met allemaal heerlijke creaties! Fijne dagen en veel plezier! Liefs, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.
    sbobet

    BeantwoordenVerwijderen