donderdag 20 december 2018

De "baggy" warme oren muts variant...

Wow, wat gaat het toch altijd snel, er is al weer bijna een jaar voorbij... Nog een paar dagen en het is alweer kerst, hebben jullie ook het gevoel dat dat het nog helemaal niet zo ver is? Denk dat dat komt omdat we zolang van dat heerlijke weer hebben gehad... Maar het is toch echt zo! Inmiddels hebben we ook al flink wat koude dagen achter de rug, ik zelf word dan toch altijd heel blij van een lekkere warme muts op mijn hoofd als ik me op mijn fiets door de stad beweeg. Nou had ik in september al een hele fijne #warmeorenmuts'' gehaakt (toen de mussen van het dak af vielen van de hitte...) met een bol Fire van Wooladdicts. Afgelopen week haakte ik een variant op deze muts... De "baggy" warme oren muts!

De "baggy warme oren muts"
Ik had nog een aangebroken bol Mille Colori Big van Lang Yarns liggen in een heerlijke kleur, roze, oranje, rood, ze komen er allemaal in voor. Van deze bol had ik al wel een klein beetje ergens anders voor gebruikt, maar volgens mij moest een muts nog wel lukken aangezien het nog een flink restant was. En deze bol matcht ook perfect bij mijn #warmewinterdoek (kooppatroon, bestellen? Mail naar tantesetje@hotmail.com), die haakte ik namelijk in mijn favoriete kleurencombi rood-oranje-roze, dus deze bol past daar perfect bij!

Het patroon van de originele #warmeorenmuts kan je hier vinden! Ik zal onderaan het bericht de wijzigingen op het originele patroon voor je op een rijtje zetten.

De "originele" warme oren muts met
de Fire van Wooladdicts!
De Mille Colori Big is een verloopdraad die bestaat uit 50% scheerwol en 50% acryl, de bol is in verschillende kleuren verkrijgbaar en geschikt voor (haak)naald 9 en heeft een looplengte van 190 meter op 200 gram. Lekker snel een tof resultaat dus ;)

Waar het nog eerst in de auto een ienemienemutte ging worden tussen sok breien of muts haken, won de muts!

Ienemienemutte, met als winnaar de bol
Mille Colori Big voor een lekkere
baggy muts.
Aan de haak dus; Onderweg naar Nijmegen voor mijn half jaarlijkse APK begon ik te haken en bij aankomst in Nijmegen had ik toch al een aardige muts... Ik wilde alleen dit keer dat hij wat "baggy" zou worden, leek me wel stoer, dus haakte ik hem wat groter.

Het haakt lekker snel weg met
haaknaald 9!
Hoppa en de volgende dag met het doen van de boodschappen had ik een lekkere warme muts op mijn hoofd, want brrrrrrr wat was het koud en met de voorspelde sneeuw in de lucht was hij dus mooi op tijd af!

De muts haak je zo:

--------------------------------------------------

"Baggy warme oren muts"

Benodigdheden:

  • 1 bol Mille Colori big van Lang Yarns 
  • Haaknaald 9 (afhankelijk van hoe los of strak je haakt)
  • Stekenmarkeerder 
  • Grote stompe stopnaald voor het afhechten van de draadjes 
  • Eventueel pompom maker van bijv. Clover als je een pompom wilt
Patroon:

Elke toer begin je met de 3 lossen (je eerste stokje) Sluit elke toer met een halve vaste in de 3de losse (1ste stokje).

Toer 1;
Maak een magische ring en haak daarin 12 stokjes, je eerste stokje bestaat uit 3 lossen, sluit de magische ring.

Toer 2;
Haak in elk stokje van je vorige toer 2 stokjes, totaal 24 stokjes.

Toer 3;
Haak op elk stokje van je vorige toer 1 stokje (3 lossen), 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje, 2 stokjes etc... eindig met 1 stokje naast je beginstokje (de 3 lossen), je hebt nu 36 stokjes.

Toer 4; 
Haak op elk stokje van je vorige toer 1 stokje (3 lossen), 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes etc... eindig met 1 stokje naast je beginstokje (de 3 lossen), je hebt nu 48 stokjes.

Toer 5 t/m 10
Haak 48 stokjes. 

Toer 11;
Haak in de achterste lus van toer 10, 48 vasten

(Gebruik vanaf nu eventueel een stekenmarkeerder om aan te geven waar je toer begint)

Toer 12 t/m 15;
Haak ook deze toeren met vasten, minder alleen her en der in elke toer door 2 vasten samen te haken. Zet de muts tussendoor even op je hoofd om te kijken hoeveel je nog moet minderen (ik begon bijvoorbeeld door in toer 12, 4x op verschillende plekken rondom te minderen). 

Toer 16; 
Haak in in je vorige toer op elke vaste een vaste (in deze toer minder je niet meer). Je hebt het aantal vasten waar je in toer 15 mee geëindigd bent (in mijn geval 32 vasten). 

Toer 17; 
Haak rondom in kreeftsteek nog een randje (de kreeftsteek is een vaste die je de andere kant op haakt, je haakt hier dus van links naar rechts). Ik deed dit met telkens een losse er tussen en een volgende vaste over te slaan. Let hier bij op dat de kreeftsteek je rand niet te strak maakt!

Met het laatste beetje garen wat ik over had kon ik nog net een mooie pompom maken voor de finishing touch; Kom maar op met de kou! 

--------------------------------------------------

Het zit er op voor dit jaar, dit was de laatste blog voor 2018, ik wens jullie dan ook hele fijne kerstdagen en een heel mooi, gelukkig, gezond maar vooral creatief 2019; Tot volgend jaar!

Hi, fijne dagen en tot volgend jaar!
Liefs,
Liset

P.s. Mocht je het leuk vinden om je muts op social media te delen? Gebruik dan de #baggywarmeorenmuts!

3 opmerkingen:

  1. Leuk Liset.
    Voor jou en degenen die je lief zijn ook een fijne kerst en een goed en gezond 2019!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke muts. Echt heel mooi.
    Fijne feestdagen.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.
    sbobet

    BeantwoordenVerwijderen