donderdag 10 september 2020

Nieuw Tante Setje patroon; #gehaakteschuinestrepensjaal

WAUW! Met dat woord begin ik deze blog, want wat kreeg ik van jullie een boel leuke reacties afgelopen dagen na het plaatsen van de foto met de #gehaakteschuinestrepensjaal, niet normaal, een dikke dank je wel aan jullie! 

Mocht je dit nu lezen en denk je "waar heeft ze het over, een gehaakte-schuine-wattes-sjaal?", geen probleem, ik ga je alles over de sjaal in deze blog vertellen...

Gehaakte schuine strepen sjaal
De #gehaakteschuinestrepensjaal

Afgelopen maanden kreeg ik met enige regelmaat de vraag van 'niet breiende haaksters' of er een haak-versie kon komen van de #schuinestrepensjaal... 

Dit is de gebreiede #schuinestrepensjaal

...een heerlijke sjaal waarbij je niet
al te veel hoeft na te denken tijdens
het berien...

...nou ga ik over het algemeen niet heel lekker als ik iets 'moet' bedenken, maar in eens zat het niet heel lang geleden in mijn hoofd. Maar ja, dan de uitvoering nog, inmiddels waren er al een paar maanden verstreken na het uit brengen van het breipatroon (en zie ik met grote regelmaat jullie vorderingen en resultaten voorbij komen, tof), dus ja... zitten die niet breiende haaksters er nog wel op te wachten? Als je het niet doet, dan kom je er ook niet achter, praatte ik mezelf moed in, dus hup aan de slag!

Eerst kleurtjes bij elkaar verzamelen, nou had ik deze combi al even in mijn hoofd, ik had namelijk bedacht dat ik nog een fijne #schuinestrepensjaal in mijn lievelings-kleur-combi wilde, maar het is dus een gehaakte geworden. Ik gebruik net als bij de gebreide sjaal de bolletjes Cosy Fine van Durable. Ik vind dat een heerlijke draad voor om mijn nek (58% katoen en 42% polyacryl), geen gekriebel en de kleurtjes zijn zo fijn. En dan nu echt beginnen... 

Kleurtjes verzamelen voor een nieuw
project blijft een fijn klusje.
Voor deze sjaal koos ik mijn lievelings-kleur-combi
rood, oranje, roze tinten!

Ik ging eerst uit proberen welke maat haaknaald ik nodig had, de sjaal moet namelijk geen 'plank' om je nek zijn, maar lekker soepel. Juiste maat haaknaald gevonden... dacht ik... Toch haalde ik, na 3 bollen op gehaakt te hebben, mijn haakwerk weer uit, toch nog een half maatje groter. Herkenbaar? In het patroon heb ik ook duidelijk aangegeven dat iedere hand van haken anders is en dat het altijd goed is om te kijken wat bij jou hand van haken past. Toen ik zelf net begon met haken dacht ik vaak, 'het zal wel...', maar het is echt zo!

De gebreide #schuinestrepensjaal bestaat iedere keer uit twee vlakken die je om wisselt, de ene bol brei je ribbel en de andere in tricotsteek. Dat wilde ik dus ook bij de gehaakte versie van de sjaal. Hier haak je de ene bol 'glad' en de andere in 'ribbel'. Net als bij de gebreide haak je ook hier alle bollen (bijna) op voor je aan een nieuwe kleur begint en zo worden de banen die je krijgt steeds anders qua afmeting. En eerlijk, als je het patroon door hebt, haak je de sjaal zo weg... Haken zonder nadenken! 

Dit zijn de fijnste ochtenden...

Ook niet onbelangrijk, ben je een beginnende haker? Dan is dit patroon ook voor jou geschikt! Wanneer je bekend bent met lossen en vasten dan kan jij dit. 

Ik was iedere keer zo nieuwsgierig hoe het nieuwe vlak ging worden en hoe het kleurtje van de bol zou uitkomen in het vlak. Kortom mijn nieuwsgierigheid maakte dat de sjaal eigenlijk zo af was voor mijn gevoel. 

In tegenstelling tot de gebreide versie gebruik ik bij deze sjaal één bolletje meer. Dit om een rand te maken bovenop het schuine patroon, zo krijgt de sjaal nog meer vlakverdeling.

De rand aan de bovenkant van de sjaal

En toen was de sjaal af, nou ja bijna, draadjes nog even weg werken... 

Verliefd op deze kleurtjes, afhechten
is dan zelfs niet erg... ;)

AF! Het is een asymmetrische sjaal geworden, die van uit een punt wordt gehaakt en alleen maar breder wordt. De sjaal kan je daardoor op verschillende manieren dragen, lekker in de punt naar voren (hou ik zelf heel erg van) of nonchalant omgeslagen.

De vorm van de sjaal is
asymmetrisch!

Blij met het eindresultaat!

En ja hoor het is weer gelukt... ik ben verliefd, wordt zo blij van het resultaat en de lekkere kleurtjes zo samen! #sorrynotsorry

Heb je ook zin gekregen om de #gehaakteschuinestrepensjaal te gaan m(h)aken? Dat kan! Het pdf-patroon kan je bestellen via de mail, tantesetje@hotmail.com (€2,50), daarin leg ik je precies uit hoe de sjaal gehaakt wordt en kan je ook de kleurnummers vinden van mijn versie!

Liefs, 
Liset



3 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend mooi resultaat.
    Je berichtje is zó leuk om te lezen, blij, vrolijk en kleurrijk!!
    Heerlijk, mijn dag begint goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi resultaat. Gave kleurencombi, heel vrolijk.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn werk gaat mij de 3e bol golven. Komt dat door de afwisseling van de ribbel en vasten?

    BeantwoordenVerwijderen