dinsdag 5 juli 2022

Werkbeschrijving 'Granny-boho-style-gilet'

Eén van mijn lievelings blijft toch het haken van granny squares. Als ik weer eens een bak vol restjes heb dan worden het heel vaak granny squares. Vaak zelfs zonder dat ik vooraf weet wat ik er mee ga maken, ook deze keer... Ik ging met mijn restjes 'Cosy fine' van Durable aan de slag en koos gewoon voor de 'normale' granny square. Al hakende werd het een gilet...

En wauw, wat een leuke reacties kreeg ik op het resultaat toen ik het #grannysquaregilet op de social media kanalen poste! 


Ik liep nog wel zo te klungelen om het een beetje op de foto te krijgen, haha. Maar, blijkbaar zagen jullie genoeg van het gilet om het leuk te vinden, ik kreeg namelijk veelvuldig de vraag of ik een patroon had of wilde maken... Nou bij deze! 

Eén klein probleempje alleen, ik had namelijk niet meegeschreven tijdens het m(h)aken. Stap voor stap heb ik geprobeerd het te beschrijven voor je. Deze blog is dan ook meer een werkbeschrijving dan een patroon geworden. Het is ook niet in een maat o.i.d. uitgeschreven. Maar, het komt vast goed, meten is weten is vooral het motto hier als je wilt weten of het voor jou de juiste maat is. 

Zo maak je het toffe "Granny square gilet':

Wat heb je nodig? 

  • Ik nam een duik in mijn restjesbak en verzamelde mijn restjes en aangebroken bolletjes 'Cosy Fine' van Durable. Voor het gilet heb je (ongeveer) 300 gram nodig aan garen als je hem m(h)aakt volgens deze beschrijving.  
  • Haaknaald 4.5
  • Schaar 
  • Stopnaald

Welke steken worden er gebruikt? 
  • Losse (open rondje in patroon)
  • Halve vaste (dicht rondje in patroon)
  • Stokje 
Hoeveel granny squares moet je m(h)aken?
  • Achterpand; 9 
  • Linker voorpand; 3
  • Rechter voorpand; 3
  • Schouders; 2
  • Zijkant links; 2
  • Zijkant rechts; 2
    Totaal; 21 granny squares van 5 toeren. 



Andere belangrijke dingen om te weten; 
  • Wil je het gilet aanpassen naar een andere maat? Haak dan meer of minder toeren bij je granny squares! Je kan ook nog een beetje spelen met de granny stripe rand rondom. 
  • De maat van 1 granny square van 5 toeren is ongeveer 13 cm. 
Dan kan je nu aan de slag! 

Zo m(h)aak je het gilet:
  • Haak een granny square van 5 toeren volgens het patroon hieronder. Ik gebruikte 5 verschillende kleuren per granny square. 

Copyright | Alleen voor persoonlijk gebruik. Niets uit deze
uitgave mag worden doorverkocht of voor
wederverkoop worden

  • Vanaf de 2de granny square ga je de vierkanten aan elkaar haken. Hierbij vervang je in toer 5 de losse voor een halve vaste. Deze haak je om de losse van de opening waar je je vierkantje aan vast wilt haken.
  • Op de hoeken, haak je een halve vaste, losse en halve vaste om de lossenopening (3 lossen) van de andere granny square.



  • Haak volgens de tekening de granny's aan elkaar.
Copyright | Alleen voor persoonlijk gebruik. Niets uit deze
uitgave mag worden doorverkocht of voor
wederverkoop worden
  • De granny squares die aan de zijkant komen haak je zowel aan het achterpand als aan het voorpand. 
  • Wanneer je alle granny squares aan elkaar hebt gehaakt, haak je rondom met een granny stripe.

    Hecht daarvoor aan op een hoek van een voorpand, op beide hoeken van de voorpanden haak je 3 stokjes, 3 lossen 3 stokjes.

    In iedere andere lossenopening haak je 3 stokjes en tussen deze groepjes haak je ook iedere keer weer een losse. Waar je de granny squares aan elkaar hebt gekoppeld in de 3-lossenopeningen haak je in de halve vaste een groepje van 3 stokjes.

  • Haak nog 2 toeren granny stripe rondom.

    Let op! In de 2de toer haakte ik bij de middelste granny square van het achterpand geen losse tussen de 2 groepjes van 3 stokjes (hoeken). In de 3de toer wel weer. 

  • Haak rondom een toer vasten, op ieder stokje en ook in iedere lossenopening. 

  • Haak bij de armsgaten ook rondom vasten langs alle steken van de granny squares.
  • Hecht alle draadjes af en je #grannybohostylegilet kan aan! 
 


Ik ben super benieuwd hoe jou #grannysquaregilet gaat worden, wens je heel veel m(h)aak plezier!

Liefs, 
Liset 

P.s. mocht je het leuk vinden om te delen? Gebruik dan de hashtags #grannybohostylegilet en #grannysquaregilet :)

Copyright | Alleen voor persoonlijk gebruik. Niets uit deze uitgave mag worden doorverkocht of voor wederverkoop worden gebruikt. 
Tante Setje




5 opmerkingen:

  1. Super leuk geworden Liset. DANK JE WEL voor het patroon/werkbeschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Deze ga ik zeker binnekort ook een keertje maken❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het leuke patroon en de goede uitleg! Ik ga snel op zoek in mijn wolvoorraad.

    BeantwoordenVerwijderen