donderdag 20 september 2018

Warme oren muts!

Het duurt nog even, maar voor je het weet is het weer nodig, een lekkere warme muts voor de koude maanden. Ik ben zelf dol op mutsen, al is het voor je coupe niet altijd even handig... Toch als het s'ochtends fris is op de fiets maak ik er graag gebruik van. Of na het skiën, voor elke skiër zal het herkenbaar zijn dat na het af zetten van je skihelm je haar plat op je hoofd geplakt zit, dus hup lekker een muts op!

De heerlijke "Warme oren muts"
voor de koude wintermaanden!
Toen ik in maart bij de introductie van het nieuwe merk Wooladdicts van Lang Yarns in Keulen aanwezig was en de bollen Fire uit de de lijn zag wist ik al direct dat ik daar een lekkere muts mee wilde maken. Het garen is er super geschikt voor, lekker dik (ik gebruikte haaknaald 9)!

In het patroonboek van Wooladdicts, waar sowieso allemaal te gekke breipatronen in staan, kan je met de Fire ook een te gekke muts breien (deze), maar ik wilde graag een gehaakte... dus hup zelf aan de slag... Het patroon kunnen jullie onderaan deze blog vinden!

De Fire is in 11 mooie kleuren verkrijgbaar (klik hier voor een overzicht). De wol bestaat voor 98% uit wol en 2% polyester en heeft een looplengte van 75 meter op 100 gram. Ik koos voor de kleur 1000.0011 (geel).


Ik vond het leuk om wat contrast aan te brengen en waar ik eerder ook al een haarband in de roze kleur (1000.0029) met deze toffe bol breide (uit het patroonboek), gebruikte ik daar de overgebleven wol voor, voor een randje en stoere grote pompom! Ben je nieuwsgierig naar de haarband? Neem even een kijkje op mijn Facebook of Instagram daar kan je zien hoe de haarband staat...(knipoog)!

De toffe haarband die ik breide uit
het Wooladdicts patroonboek!
De wol haakt lekker snel weg en binnen een mum van tijd heb je dan ook de muts af...

Ik ben klaar voor de winter met warme oortjes!

Liefs Liset

P.s. Ja het ligt niet aan jou, de tutorial foto's van de muts in het patroon zijn precies omgedraaid met de kleuren... Ik was zo lekker aan het haken dat ik ondertussen vergat mee te schrijven (oeps)! Dus voor het uitwerken van het patroon haakte ik een omgekeerde variant :)
----------------------------------------------------------------

"Warme oren muts"

Benodigdheden:

  • 1 bol Wooladdicts Fire (Mocht je geen pompom willen, dan heb je aan 1 bol Fire genoeg!)
  • Eventueel een restje Fire in een andere kleur voor randje en pompom
  • Haaknaald 9 (afhankelijk van hoe los of strak je haakt)
  • Grote stompe stopnaald voor het afhechten van de draadjes 
  • Eventueel pompom maker van bijv. Clover, ik gebruikte de licht groene (uit de "large-set")
Patroon:


Elke toer begin je met de 3 lossen (je eerste stokje) Sluit elke toer met een halve vaste in de 3de losse (1ste stokje).

Toer 1;
Maak een magische ring en haak daarin 12 stokjes, je eerste stokje bestaat uit 3 lossen, sluit de magische ring.

Magische ring met daarin 12 stokjes
Toer 2;
Haak in elk stokje van je vorige toer 2 stokjes, totaal 24 stokjes.

Haak 2 stokjes in elk stokje van
 je vorige toer
In totaal 24 stokjes
Toer 3;
Haak op elk stokje van je vorige toer 1 stokje (3 lossen), 1 stokje, 2stokjes, 1 stokje, 2 stokjes etc... eindig met 1 stokje naast je beginstokje (de 3 lossen), je hebt nu 36 stokjes.

Haak om en om 1 stokje en 2 stokjes
in elk stokje van de vorige toer
In totaal 36 stokjes
Toer 4;
Haak op elk stokje van je vorige toer een stokje, totaal 36 stokjes.

Toer 5 t/m 8;
Haak 36 stokjes in je vorige toer.

Je muts is nu 8 toeren hoog
Toer 9;
Haak op elk stokje van je vorige toer een half stokje in de achterste lus, totaal 36 halve stokjes. Je eerste stokje bestaat uit 2 lossen.

In elk stokje van de vorige toer haak
je in de achterste lus een half stokje
Toer 10;
Haak om elk half stokje uit je vorige toer een half reliëf stokje, dat doe je door om je halve stokje van je vorige toer heen te steken. Zo ontstaat er een reliëf randje. Herhaal dit tot je 36 halve reliëf stokjes hebt gehaakt. begin je eerste stokje weer met 2 lossen.

Om elk half stokje van je vorige toer haak
je een reliëf half stokje
Toer 11;
Met de contrasterende kleur (geel in mijn geval) haak je in kreeftsteek een randje om je muts. De kreeftsteek haak je door middel van vasten in tegengestelde richting te haken. Dit doe je tot je rond bent in elk half reliëf stokje. Mocht je geen gebruik maken van een andere kleur haak dit randje dan nog met je hoofdkleur.

Haak een randje met de kreeftsteek in elk
half reliëf stokje van je vorige toer
Hecht je draden af!

Zo ziet je muts er zonder pompom uit!
(eventueel met het randje in dezelfde kleur)
Ik maakte een stoere pompom met het restje geel en roze. Mocht je niet genoeg van je hoofdkleur hebben (ik kwam net uit), dan kan je er natuurlijk voor kiezen om de pompom in dezelfde kleur in zijn geheel te maken als je contrast kleur. Heb je of wil je de haarband ook maken dan heb je daar zeker nog genoeg van!

Ik heb de draden samen om de pompom-maker heen gewikkels , zo krijg je een stoere gemêleerde pompom!

Pomptiepomtiedom
Knip je pompom een beetje bij, zodat het een mooie ronde bol is.

Pompom even naar de kapper geweest...

Zet de pompom vast en klaar is je "Warme oren muts".

Lekkere warme oren komende winter!

Let op! Kleuren kunnen op de foto anders uit komen dan in het echt... 




3 opmerkingen:

  1. Super warme muts, zo te zien. Ik heb er al eentje gebreid met de 'fire'. Dank je wel voor het patroon.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.
    sbobet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Liset, wat een leuk patroon! Dankjewel voor het delen.
    Ik ben er zojuist aan begonnen. Helaas komen erbij mij aan het eind bande toer gaten in. Heb je een tip?
    Groetjes Carlijn.

    BeantwoordenVerwijderen