dinsdag 19 december 2023

Terugblik 2023 en de DIY voor de #gehaakteballenkrans!

Het is bijna kerst... Tijd voor een laatste blog voor dit jaar! 

De #gehaaktekerstballen!
#vrolijkekerstbal en #grannykerstbal

Na twee boek-maak-avonturen in 2021 en 2022 stond 2023 in het teken van een agenda-avontuur. 

Eind vorig jaar werd ik door Durable gevraagd om voor hen de Durable Haakagenda 2024 te ontwerpen, daar kon ik zoals jullie inmiddels wel hebben gezien, geen nee op zeggen. Ook al was 2023 best een pittig jaar voor mij persoonlijk, het was heel fijn om de eerste maanden van het jaar hier aan te mogen werken.

Ik ben dan ook super trots en blij met het eindresultaat en inmiddels is de agenda ook helemaal uitverkocht. Wow, wie knijpt mij even?! 

Afgelopen maanden stonden eigenlijk ook in het teken nog van de agenda. Van de geweldige lancering bij CreaMijn, de super leuke uurtjes op de stand bij Stoffen & Stiksels op de Breidagen en als laatste bij Durable zelf op de stand tijdens de KreaDoe. 

Na al die leuke agenda avonturen, was inmiddels het najaar ook begonnen. Tijd om wat meer aan de slag te gaan met mijn Etsy en Ravelry shopjes en deze worden steeds meer gevuld met losse #tantesetjekooppatronen. Nieuwsgierig? Klik hier om een kijkje te nemen in mijn Etsy shop en klik hier om een kijkje te nemen in mijn Ravelry shop. 

Je kan hier o.a. de patronen van de #vrolijkekerstbal, #grannykerstbal, #winterssetje, #schuinestrepensjaal, #gehaaktekerstman, gehaakteschuinestrepensjaal en de #sokvooroverjesok sokken vinden! 

Hier zie je aantal patronen die je op Etsy en
Ravelry kan vinden!

En toen was het alweer #kersttijd, mijn favoriete tijd van het jaar! Tijd om alles weer mooi en gezellig te maken. Misschien herinner je nog wel de #gehaakteballenboom van vorig jaar? 

De #gehaakteballenboom van
vorig jaar!

Dit jaar wilde ik en de gehaakte ballen maar ook mijn jarenlange kerstkitsch verzameling. Het moest een combi worden, maar hoe? Op Instagram kwam ik een geweldig idee tegen van @sproetinhuis en toen wist ik hoe ik het ging doen! 

De gehaakte ballen in het raam en de kerstkitsch in de boom! Kijk alles toch weer fijn shinen...

De #vrolijkekerstbal en de
#grannykerstbal hangen te shinen
dit jaar in het raamkozijn...

...en mijn kerst kitsch verzameling
hangt weer in de boom!

Toen kwam er in eens nog een klein hoogtepuntjezo aan het einde van het jaar... Mijn kerstballen patronen zijn namelijk sinds kort ook in het Engels verkrijgbaar!

Ik kreeg er zo veel vraag naar, dus heb ik mezelf een schop onder de kont gegeven om 'out of my comfort zone' te stappen. Dankzij de fantastische hulp van Mark (@theguywiththehook) en mijn lieve nichtje zijn ze online! Spannend hoor, foi, maar inmiddels gaan de ballen, althans de patronen hiervan, de wereld over...Knijp me nog eens! 

En over die gehaakte kerstballen gesproken, op de valreep van dit jaar maakte ik er voor mezelf nog een fijne krans mee. 

De #gehaakteballenkrans, hangt inmiddels een paar dagen hier in mijn huis en iedere keer maakt mijn hart een sprongetje als ik er langs loop. Het is zo'n vrolijke, gezellige, kleurrijke krans geworden! 

De reacties toen ik de foto's op de socials poste waren ook enorm, bloos. Mijn DM ontplofte met allemaal vragen. Ik zal onder deze blog een korte 'How to do...' geven, ook al is het bijna kerst... Sla 'm eventueel op voor volgend jaar. Of maak er je 2024 project van... iedere maand 2 ballen en in december kan je aan de slag en maak jij misschien wel deze krans ;) 

Ook al zit het jaar er dan bijna weer op, stiekumpjes kijk ik ook alweer uit naar Januari... Van donderdag 11 januari 2024 tot en met zondag 14 januari is namelijk de Handwerkbeurs in Houten! Waarom ik hier naar uit kijk? Samen met Mark (@theguywiththehook) zijn wij deze dagen namelijk te vinden in onze eigen stand (standnummer 122)! Wat je van ons kan verwachten is een boel inspiratie en gezelligheid en op dit moment zijn wij beide achter de schermen nog druk bezig met leuke, nieuwe dingen! Heb je plannen om naar de beurs te gaan, kom dan vooral gezellig even bij ons langs! 

De blog is alweer langer dan ik zelf vooraf had bedacht, haha, maar ik ga nu toch echt afsluiten!

In  2023 is er veel gebeurd! Ben ik weer een boel ervaringen rijker. Heb ik nieuwe mensen mogen ontmoeten. Heb ik mensen beter heb leren kennen en zijn er dierbare vriendschappen ontstaan, ook heb ik heb afscheid genomen van mensen. Waren er hele mooie, maar ook hele verdrietige momenten. Mocht ik vorige maand 40 worden. Door al deze gebeurtenissen, ben ik ook gewoon weer een klein beetje wijzer geworden in dit leven!

Samengevat was het een mooi en leerzaam jaar!

Dan richt ik mij graag ook nog even tot jou; Ik hoop dat wij elkaar in het nieuwe jaar weer gaan zien! Hier op mijn blog, via de social media kanalen of misschien wel live, dank voor alle leuke en lieve berichten het afgelopen jaar.

Als laatste wens ik je hele warme en gezellige kerstdagen toe. Voor het nieuwe jaar wens ik je liefde, gezondheid en veel creativiteit!

Tot volgend jaar,
Liefs Liset

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DIY #gehaakteballenkrans 

Benodigdheden;

  • Patroon en de benodigdheden om de #vrolijkekerstbal en de #grannykerstbal te kunnen m(haken).
  • Strokrans Intratuin, ik gebruikte een 40 cm

  • Eventueel acryl wol o.i.d. met bijpassende haaknaald om een hoesje te haken voor over de strokrans. Ik vind dat zelf makkelijker voor het bevestigen van de ballen. Deze Pietje Precies denkt dan ook bij het eventuele door kijken zie je ook het stro niet... ;) 

  • Onbreekbare kerstballen in verschillende kleuren en maten van bijvoorbeeld de kringloopwinkel. 

  • IJzerdraad o.i.d. om de krans mee op te hangen. 

  • Lijmpistool 

  • Lijm 
Strokrans met gehaakt hoesje,
gehaakte ballen en onbreek-
bare kerstballen.

Haak van zowel van de #vrolijkekerstbal als de #grannykerstbal een aantal ballen. Ik haakte er een stuk of 25 en vulde de rest aan met verschillende maten onbreekbare, gekleurde kerstballen. 

Deze optie kan, maar hoeft niet... Ik m(h)aakte een 'hoesje' voor om de strokrans. Ik haakte met een dubbelde draad acryl en haaknaald 7 de lap van stokjes en naaide deze vast om de krans heen. 

Denk ook na hoe je de krans op wilt gaan hangen, zo'n kranshaak (althans die ik heb) is te klein om dit formaat aan op te hangen en door de ballen kan hij er niet om heen. Ik maakte aan de achterkant met een stevig stuk ijzerdraad een lus. Het ijzerdraad stak een stuk door de strokrans heen. 

Met een lijmpistool bevestig je alle ballen op de krans. Meng je gehaakte ballen met de 'gewone' en plakken maar. Het is een soort van puzzelen.

Met kleine balletjes kan je op het einde de 'gaatjes' dichten. 

Het is een lekker 'zen-klusje'... Pas wel op voor je lijmpistool en de hete lijm :)  


Je krans is klaar... Hier ga je vast heel blij mee zijn! 

Fijne dagen! 



 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten